Beskidy24 » Aktualności » Dwa tunele wykopią pod Węgierską Górką
Mieszkańcy uznali, że wydrążenie tunelu to najlepsze rozwiązanie - mówi wójt Tyrlik Fot.: Łukasz Gardas
- Wojewoda śląski może zaakceptować sugerowany wariant, wybrać inny lub zgłosić swoją koncepcję - twierdzi Wojciech Gierasimiuk z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji.
Z naszych ustaleń wynika, że jeżeli wszystkie procedury przebiegać będą zgodnie z planem i przede wszystkim znajdą się pieniądze na ten ambitny i trudny etap ekspresówki, budowa dwóch kolejnych tuneli (około 900- i 930-metrowego) mogłaby ruszyć w 2010 roku, a zakończyć się dwa lata później.
Obwodnica za 1,25 mld zł
Budowa obwodnicy Bielska-Białej kosztować będzie 1,25 mld zł. Cała kwota pochodzi z funduszy rządowych.
Mają powstać trzy duże węzły, 50 obiektów inżynieryjnych oraz 15 kilometrów ekranów akustycznych.
Na zakończenie inwestycji w Bielsku-Białej wykonawca ma 30 miesięcy. Robotnicy pracują intensywnie m.in. na ulicach Żywieckiej, Bystrzańskiej i Górskiej. Powstanie między innymi nowoczesny wiadukt o długości 700 metrów, który pobiegnie nad ulicą Żywiecką.
Pod koniec przyszłego roku drogowcy przystąpią do budowy odcinka z Bielska-Białej do Żywca. W planach jest wykonanie około 16 kilometrów drogi z dwoma jezdniami oraz 24 obiektów mostowych, a także estakady o długości 1200 metrów.
POLSKA Dziennik Zachodni
Dwa tunele wykopią pod Węgierską Górką
Data: 21 stycznia 2009 Region: Węgierska GórkaWszystko wskazuje na to, że dwa kolejne tunele, będące częścią powstającej drogi ekspresowej z Bielska-Białej do Zwardonia, powstaną w gminie Węgierska Górka.
Od kilku miesięcy w dość szybkim tempie posuwa się budowa drogi ekspresowej S 69 z Bielska-Białej do Zwardonia. Postęp robót widać szczególnie w Lalikach, Zwardoniu i Bielsku-Białej, gdzie realizowana jest obwodnica wschodnia, która stanowić będzie ciąg trasy szybkiego ruchu prowadzącej do granicy ze Słowacją. To nią poprowadzony zostanie m.in. cały ruch tranzytowy, który teraz obciąża główne ulice w mieście.
Zanosi się także na to, że oprócz największego w Europie tunelu pozamiejskiego drążonego właśnie w Lalikach (będzie miał 700 metrów długości), także na innym odcinku zastosowane zostaną podobne rozwiązania. Jak się dowiedzieliśmy, jest niemal pewne, że dwa tunele powstaną w gminie Węgierskia Górka.
W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie spotkali się przedstawiciele katowickiego oddziału, władze lokalne i projektanci, żeby porozmawiać o najlepszym z możliwych rozwiązań dla Węgierskiej Górki. Pod uwagę wzięto pięć wariantów przebiegu trasy, z czego dwa od razu odrzucono.
- Przedstawiono nam koncepcję budowy estakady i tunelu. Oprócz tego zaproponowano też przebieg trasy przez środek wsi, na co z pewnością byśmy się nie zgodzili - mówi Piotr Tyrlik, wójt Węgierskiej Górki, uczestniczący w spotkaniu. Dodaje, że zorganizowali spotkania z mieszkańcami. Po konsultacjach, oprotestowali dwa z przedstawionych wariantów. - Wszyscy zgodnie uznali, że wydrążenie tunelu jest najlepszym rozwiązaniem - mówi Tyrlik.
Podobnego zdania jest również Mieczysław Kotarzewski, szef żywieckiego Powiatowego Zarządu Dróg, który także był w Warszawie i opiniował ten etap budowy ekspresówki.
- Tunel to rzeczywiście najlepsze z możliwych rozwiązań, bo można dokładnie wyliczyć koszty jego budowy i utrzymania. Z kolei budowa estakady jest ryzykowna, bo to teren osuwiskowy i w konsekwencji mogłoby się okazać, że wariant ten jest najdroższy - tłumaczy Kotarzewski.
GDDKiA złożyła dokumenty w tej sprawie do zaopiniowania Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach.
- Sprawa jest rozpatrywana w Warszawie, ponieważ jest to przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko - wyjaśnia Jolanta Tyka z katowickiej RDOŚ.
MIEJSCOWOŚCI