Beskidy24 » Aktualności » Pod Sobczakową Grapą w Lalikach ruszyła budowa najdłuższego ...
-
Pokażemy całej Europie, że potrafimy współpracować z sąsiadami - mówi
Janusz Koper, zastępca dyrektora warszawskiego GDDKiA. Na dobry
początek Josef Krysl, właściciel firmy BOGL a KRYSL, podarował mu
łopatę.
Budowlańcy podczas drążenia tunelu wydobędą około 700
tysięcy metrów sześc. ziemi. Jednak nadal nie wiadomo, co się z nią
stanie. Krzysztof Raj stwierdził wczoraj, że to problem wykonawcy,
który musi uzgodnić szczegóły z ewentualnymi odbiorcami ziemi i
gestorami dróg, po których odbywać się będzie transport. - Mamy różne
oferty, powoli spływają, jest zainteresowanie. My też próbujemy
zainteresować gminy tą ziemią - mówi inżynier Frantisek Ockajek, który
zajmuje się tym problemem w konsorcjum.
Jaki ten tunel
To będzie płytki tunel o konstrukcji żelbetowej.
Będzie
wykonany metodą górniczą i odkrywkową, czyli koparkami i przez
wysadzanie skał. Czoło "przodka" będzie zabezpieczane podporami,
betonem natryskowym i kotwami. Co 170 metrów będzie można przejść do
tunelu ewakuacyjnego. Będą też stacje awaryjne. Dwa pasy jezdni będą
miały po 3,5 metra szerokości. Wietrzyć go będzie 5 par wentylatorów,
wmontowanych do stropu co 135 metrów, dwa zainstalowane zostaną w
tunelu ewakuacyjnym. Będą też nagłośnienie, kamery i system
sygnalizacji. Wykonanie pochłonie 122 mln zł, a wyposażenie 25 mln zł.
POLSKA Dziennik Zachodni
Pod Sobczakową Grapą w Lalikach ruszyła budowa najdłuższego tunelu w Polsce
Data: 13 grudnia 2007 Region: Beskidy
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce
wydrążony w ziemi będzie miał 670 metrów długości i zostanie
poprowadzony przez sam środek Sobczakowej Grapy (766 metrów n.p.m.) w
Lalikach na Żywiecczyźnie. Dzięki niemu szybciej dojedziemy do granicy
w Zwardoniu. Wczoraj rozpoczęcie największej w regionie inwestycji
drogowej zostało symbolicznie obwieszczone w żywieckim Starym Zamku.
Roboty
na odcinku drogi ekspresowej S-69 od Lalików do Szarego w kierunku
granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu pochłoną 400 mln zł. Oprócz
tunelu powstanie 4,7 km drogi ekspresowej, trzy wiadukty i węzeł
drogowy. Wykonawcą, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum złożone
z czesko-niemieckiej spółki komandytowej BOGL a KRYSL oraz słowackiego
Doprastavu.
Wczoraj w zamku pojawili się szefowie i właściciele
firm, samorządowcy z Żywiecczyzny, przedstawiciele katowickiego Urzędu
Marszałkowskiego i senatorowie. Zapewniali, że drogę uda się
przeprowadzić przez górę w Lalikach szybko i bezproblemowo. Prace
przygotowawcze zaczęły się już na początku listopada. Robota powinna
zakończyć się za dwa lata - w listopadzie 2009 roku. Tunel będzie
pierwszym z trzech na trasie ekspresówki na terenie Żywiecczyzny.
W
Lalikach oprócz drogowego tunelu będzie też mniejszy, ewakuacyjny. -
Metoda polega na tym, że góra stanowi element konstrukcji nośnej
tunelu, a jej ciśnienie obniża się poprzez wykonanie wstępnej,
tymczasowej obudowy - wyjaśnia Krzysztof Raj, dyrektor katowickiego
oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora
zadania. Ta technologia do tej pory nie była stosowana.
MIEJSCOWOŚCI